logo
profile

comunicacio Mataró

Renfe circula cap a la igualtat de gènere

La producció de tvmataró per Antena TrenLab ‘Dones i Ferrocarril’ destaca la presència femenina a l’empresa, que s'ha ampliat en un 65% en els últims 5 anys

per Àlex Andrés| Compartir


La Pilar García, directora del Museu del Ferrocarril a Catalunya, és una de les protagonistes de les 4 càpsules audiovisuals produïdes per tvmataro amb el patrocini d’Antena Tren Lab. 4 capítols  on també apareixen Marian Amat, cap de línia de l’R1 de Rodalies, Mari Carme Recasens, interventora de Regionals i Geni Camuñez, maquinista de Rodalies.

 

“Dones i Ferrocarril” comparteix les seves experiències i reflexions al llarg de molts anys dins del grup Renfe i destaca el paper que han tingut dins del sector. La presència femenina a la companyia ferroviària continua sent molt baix, d’un 21,2%, però ha incrementat prop de 8 punts respecte al 2018.

 

Pilar García, directora del Museu del Ferrocarril de Catalunya: volem que la cultura del ferrocarril sigui igualitària. Hi ha una manera de fer tradicional que ha estat marcada per les instal·lacions i els vehicles. El que pretenem és que les persones estiguin al centre de les decisions. Probablement, amb aquesta manera de fer i la suma de mirades, d’estils de gestió i lideratge, tota la cultura de les persones es va eixamplat. Parlem de dones que estan a les andanes de les estacions, als trens, que són maquinistes o que estan gestionant àrees destacades del món del ferrocarril.

 

Fins al 1980 no va arribar la primera promoció de dones maquinistes i cinc anys després van començar a ocupar els despatxos. Unes pioneres que han ajudat a fer que el sistema ferroviari any rere any s’aproximi a la paritat.

 

Precisament, amb motiu del 8M, aquest dijous ha tingut lloc un col·loqui a la seu de l’Antena TrenLab de Mataró, situat al TecnoCampus. Les protagonistes de “Dones i Ferrocarril” han pogut veure per primer cop la peça audiovisual, així com debatre com aquestes dones enfronten els reptes i lideren equips.

 

Pilar García: hi ha hagut un creixement importantíssim d’incorporacions de dones a les diferents empreses del sector ferroviari. El TecnoCampus, per exemple, està fent molt per formar professionals posant l’èmfasi en la incorporació i vocació de les dones al món tecnològic ferroviari. S’està fent, tant des de les universitats com des de les empreses del sector, que estan fent un esforç i tenen una visió estratègica per funcionar de manera eficient amb la presència, el talent i les maneres de fer d’homes i dones d’una manera molt més paritària del que ha existit fins no fa gaire.

 

La gerent d’Innovació de Renfe, Pilar Górriz, reconeix la tasca de les protagonistes de les càpsules i reivindica la ciutat de Mataró, seu de l’arribada del primer ferrocarril ara fa 175 anys i punt de partida del futur del tren, a través de l’acceleradora de startups, Antena TrenLab.

 

Pilar Górriz, gerent d'Innovació de Renfe: pensàvem que era una bona iniciativa conjugar aquests tres agents [Ajuntament de Mataró, Fundació TecnoCampus i Renfe] per intentar afavorir i impulsar la innovació oberta en un entorn no tan habitual com solen ser els grans focus d’innovació del país. Pensàvem que era molt important afavorir la innovació en un entorn més local, en aquest cas amb una forta vinculació amb el ferrocarril.

 

Górriz es va decidir per Mataró per les ajudes de la Fundació TecnoCampus i de l’Ajuntament, i la bona resposta al Maresme els planteja obrir noves antenes arreu de la Península.

| Compartir

Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d’acord amb la nostra Política de Cookies.