El Corte Inglés ha presentat una demanda contra l'empresa municipal PUMSA per declarar nul o de compliment defectuós el contracte de compra-venda del solar de Can Fàbregas, on hi havia d'aixecar un centre comercial. D'aquesta manera la companyia pretén recuperar els 24 milions d'euros (sense IVA) que li va costar aquest terreny de prop de 10.000 m2.
Possible contrademanda
L'Ajuntament ho ha revelat amb un comunicat segons el qual El Corte Inglés "ha tingut l'oportunitat de construir des de 2012". El mateix comunicat assegura que, si no ha obert el centre comercial a Mataró, ha estat per "canvi de l'estratègia de negoci de la companyia". El govern municipal lamenta que "el Corte Inglés hagi abandonat l'interès públic que va adquirir amb la compra, mitjançant concurs públic". És per això que l'empresa municipal PUMSA estudia la presentació d'una contrademanda per incompliment de contracte.
David Bote, alcalde de Mataró: Vetllar com hem fet sempre per l’interès públic. Això al llarg d’aquest temps s’ha traduït en atendre a tots els possibles inversors que n’hi ha hagut i molts interessats en instal·lar-se o desenvolupar la parcel·la. Ara d’acord amb la nostra estratègia, també plantegem una demanda contra el Corte Inglés per la no execució del contracte. Ara mateix ja hi ha interposada una declinatòria i el proper pas és veure que determina el jutge.
Sergi Morales, tinent d’alcaldia: Des d’En Comú Podem ja vam estar durant tot el mandat passat fent una cerca activa d’inversors que podrien haver adquirit aquest solar per desenvolupar la locomotora comercial i un gran aparcament per a la ciutat i, en tots aquests casos ha estat el Corte Inglés el que no ha estat capaç d’arribar a un acord. En aquest sentit hem demanar al propi alcalde i al govern a instar al Corte Inglés una reclamació per a que compleixi els acords de quan va adquirir.
L'argument de la gran superfície
tvmataró també s'ha posat en contacte amb El Corte Inglés, que ha declinat cap declaració davant de càmera, però ha remès un posicionament per escrit a aquest canal. La companyia argumenta que la sentència judicial que obliga l'Ajuntament a reconstruir l'antiga fàbrica al seu lloc original impedeix el compliment dels acords subscrits amb l'Ajuntament. Això no obstant, El Corte Inglés va adquirir el solar quan el conflicte per la fàbrica catalogada ja s'havia judicialitzat i, per tant, va ssumir el risc que podia comportar. A més, la companyia va obtenir la llicència per iniciar les obres el 2012, però mai les va començar. La sentència que definitivament obliga l'Ajuntament a reconstruir la nau al seu lloc original és de 2018. En canvi, El Corte Inglés ha trigat 6 anys a presentar la demanda.
Els compromisos d'El Corte Inglés
L'acord amb el Corte Inglés contemplava la construcció d'un equipament comercial de més de 38.000 m², amb un aparcament privat amb capacitat per a més de mig miler de cotxes. A més d'això, l'acord de compra-venda obliga El Corte Inglés a invertir 8,4 milions d'euros repartits entre la construcció d'un aparcament municipal per a 300 vehicles, obres de millora en carrers comercials de l'entorn, protecció del patrimoni i campanyes de promoció econòmica. Uns compromisos que no s'han complert i pels quals ara, arran d'aquesta demanda, l'empresa municipal PUMSA estudia respondre de la mateixa manera.
Un solar devaluat i amb càrregues
La companyia va comprar el solar ara fa 15 anys, en plena bombolla immobiliària, per 24 milions d'euros. Degut al canvi de model de negoci, El Corte Inglés ha tingut diversos contactes amb possibles inversors per desprendre's del terreny. El problema de l'empresa és que, ara, el solar ja no val el mateix que en va pagar i, a més, qualsevol possible inversor s'hauria de fer càrrec dels compromisos que l'operador comercial va adquirir amb l'empresa municipal PUMSA, que era la propietària del terreny.
El Corte Inglés, lligat de mans i peus per les obligacions d'un concurs públic
En concret, el Corte Inglés va guanyar un concurs públic perquè, entre d'altres, es va comprometre a construir un aparcament municipal i a reurbanitzar els entorns a més d'invertir en la promoció de l'activitat comercial. Tot plegat, amb un cost afegit de més de 8,4 milions d'euros, a banda dels diners de la compra. Com que El Corte Inglés va adquirir el solar per la via d'un concurs públic, el valor del solar ha caigut, però les càrregues es mantenen. L'ambició d'El Corte Inglés, que no vol perdre diners, junt amb l'elevat cost d'aquestes càrregues afegides és el que ha frustrat qualsevol possible venda.
Mesura de pressió per arribar a un acord?
En els propers mesos s’aclarirà si el Corte Inglés està disposat a portar la seva demanda fins al final, amb una possible contrademanda per part de PUMSA o si, simplement, es tracta d’una mesura de pressió per forçar un hipotètic acord econòmic amb l’Ajuntament per treure’s el solar de sobre. D’aquesta manera, l’Ajuntament en recuperaria la propietat i podria negociar directament amb els inversors que s’han interessat en el terreny. Segons ha pogut saber tvmataro, dilluns se celebrarà un Consell d’Administració de PUMSA on es donarà compte de la contractació d’un equip d’especialistes legals que assessorarà l’Ajuntament davant d’aquest nou escenari.
La Fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt espera per ser reconstruïda
Per instal·lar-se a Mataró, El Corte Inglés va exigir un solar de 9.000 metres quadrats. L’únic solar que reunia tots els requisits era el de l’antiga fàbrica de Can Fàbregas i de Caralt; excepte per la fàbrica. Amb la intenció d’assegurar l’arribada del la gran superfície comercial i de la corresponent generació de riquesa, l’Ajuntament va desmuntar la fàbrica i es va comprometre a muntar-la, de nou, al solar del davant. Amb l’edifici ja desmuntat, la justícia va resoldre que s’havia de reconstruir de nou al seu lloc original. Avui, la reconstrucció de l’edifici tindria un cost a l’entorn dels 6 milions d’euros.