Ensurt aquest dimarts al migdia a la Gran Via de Barcelona, davant de la Monumental, quan un autobús de la línia Exprés que havia sortit de Mataró ha començat a cremar amb passatgers a dins.
L’incendi ha provocat una columna de fum que s’ha divisat des de diversos indrets de la capital catalana. Un fet que ha provocat que els Bombers de Barcelona hagin demanat als veïns de la zona que tanquessin les finestres. Tot i que Moventis no ha confirmat que l’autobús fos de la línia maresmenca, fonts properes a l’empresa han explicat que es tracta de l’autobús 1804 que cobreix el recorregut Mataró – Barcelona, ja sigui el trajecte de l’e11 o l’e12. Un autobús que no tindria més de dos anys de vida, i segons ha pogut saber tvmataró l’incendi s’hauria produït per un error electrònic.
Afectacions greus al trànsit rodat
L’incendi ha mobilitzat a diverses dotacions dels Bombers de Barcelona i de la Guàrdia Urbana. Ells han estat els encarregats de reordenar el trànsit. L’incendi ha provocat que diverses línies d’autobús urbà, així com interurbà com les línies Exprés del Maresme, hagin hagut de modificar el seu recorregut habitual. Les tasques d’extinció s’han inciat cap a les dues del migdia i no ha estat fins prop d’una hora més tard quan el foc s’ha donat per extingit. Amb les flames extingides s’han pogut iniciar les tasques de retirada del vehicle i, posteriorment, els efectius de la neteja miraran de fer tornar la normalitat en aquest punt.
El segon incendi d'un e11 en un mes
Un autobús Exprés va cremar el passat 6 de maig a la ronda president Irla de Mataró, a tocar dels jutjats. Segons diversos testimonis, el vehicle ha començat a cremar a la rotonda del Camí Ral. Tan bon punt s’ha detectat el fum, el conductor va fer baixar els viatgers a correcuita i va moure l'autobús uns metres abans d'abandonar-lo.
L'incident tampoc va deixar ferits més enllà l'ensurt i l'espectacularitat del fum que es veia des de diferents indrets de la ciutat. En aquella ocasió els Bombers de la Generalitat van confirmar que l'origen del foc havia estat una avaria al motor. Les flames també van afectar part d'una nau dedicada a la comercialització de despatxos i trasters situada just al costat d'on va cremar el vehicle. Fins al lloc dels fets s'hi van desplaçar 5 dotacions de bombers, que van extingir el foc, van ventilar l'edifici afectat i van revisar els vidres trencats o escardats per l'alta temperatura a la que van estar sotmesos.
El 8 d'abril un autocar que transportava un grup d’infants de Lloret de Mar a Barcelona va cremar a la c-32, a l’altura de Cabrera de Mar, provocant 3km de retencions. En aquell cas el foc també es va originar al motor i les flames van afectar uns matolls de la zona.
Un problema més a les línies Exprés
Les 40 anul·lacions d’expedicions de les línies d’autobusos e11.1 i e11.2 de les darreres setmanes haurien estat causades per la concatenació de dues circumstàncies puntuals. Segons Oriol Martori, director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, en aquest període, Moventis va experimentar diversos problemes mecànics a la seva flota provocant una disminució en el nombre de vehicles disponibles. A això se li va sumar el robatori de cables de coure a la xarxa de Rodalies del passat 12 de maig. Una incidència davant la qual moltes persones van optar per desplaçar-se en autobús com a mitjà de transport alternatiu. En algunes de les línies que opera Moventis, s’ha arribat a registrar un augment d’usuaris d’entre un 15 i un 25%.
Per tal de garantir que no es torni a produir una situació com la viscuda, des del departament s’estan aplicant un seguit de mesures. Una d’elles però, no és la compra d’autobusos nous ja que, tal com detallen, el període d’entrega d’aquests vehicles oscil·la entre l’any i mig i els dos anys.
Oriol Martori, director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat: Estem fent una vigilància activa a l’operador perquè ens aporti en tot moment si es compleix el 100% de les operacions. Això per un costat. Per altre costat, el fet que seguim tenint entre un 15 i un 25% d’increment d’usuaris en alguns exprés com a conseqüència dels problemes de Rodalies. Estem intentant reforçar algunes d’aquestes expedicions. El problema que estem tenint és que hi ha operadors que moltes vegades no disposen de material mòbil ni conductors suficients per operar aquests serveis.
Els conductors, en peu de guerra
Els representants del comitè de treballadors de Moventis asseguren que la “situació és insostenible”. Detallen que han assistit a trobades diverses amb l’empresa però que no han servit per arribar a una entesa. És per això que, de cara al juny, tenen previst convocar una vaga que anirà acompanyada d’una mobilització. En el cas de no assolir cap compromís per part de la companyia, no descarten fer una segona tongada de concentracions, en aquesta ocasió però, mobilitzant els comitès de treballadors de les altres empreses del grup Moventis.
El Departament anuncia noves línies Exprés
L’anunci de la Conselleria de Territori respecte a la creació de noves línies d’autobús a la xarxa Exprés.cat, s’ha començat a concretar. Si a tota Catalunya són 21 les expedicions que es posaran en marxa en els propers anys, al Maresme entraran en funcionament 3 freqüències noves. Aquestes són:
- Línia e35 Premià de Dalt - Barcelona
- Línia e36 Pineda de Mar - Calella – Barcelona
- Línia e38 Teià - El Masnou – Barcelona
A banda d’aquestes 3 noves línies, el nou pla de mobilitat de la Generalitat també contempla la conversió a exprés.cat de les expedicions regulars 865 Mataró – UAB (e32), 803 i 806 Vilassar de Dalt – Barcelona (e33), 804 Premià – Barcelona (e34), 807 Argentona – Cabrera de Mar – Barcelona (e37) i 621 Tordera – Blanes – Barcelona (e41). Una modificació que té com a propòsit simplificar la utilització d’aquest transport públic als usuaris, incrementar el seu ús, reduir els temps dels viatges actuals.
Les línies que es mantindrien dins la xarxa d’Exprés.cat són:
- Línia e11 Mataró - Barcelona
- Línia e13 Mataró – Granollers – Sabadell
- Línia e19 Alella - Barcelona