El voltant dels dos mesos i mig és el temps que triguen l’Elià Fabré i l’Aogu Shimasaki en elaborar de mitjana un violí. Els dos lutiers van crear ara fa quatre anys la cooperativa Casa Magí a Vilassar de Mar i es dediquen especialment a la construcció d’instruments de corda fregada com ara els violins, les violes, els violoncels i els contrabaixos, tot i que també en restauren. Un procés d’elaboració totalment manual i únic. I els matisos, d’allò més importants, malgrat que també molt subjectius.
Elià Fabré Capdevila, lutier: Estàs parlant de música, de so, és un concepte bastant abstracte. La comunicació amb el músic, per arribar a produir l’instrument desitjat, és tot un procés mental per entendre els conceptes i aplicar-los al violí. A part de fer un instrument prou estable perquè duri molts anys.
El 2025 l’enceten amb l’agenda tan plena que ja tenen llista d’espera. I és que la delicadesa dels seus instruments, la personalització i, sobretot, el resultat final, els ha donat una notorietat molt important dins el sector. Un reconeixement que s’ha catapultat amb els cinc guardons que han rebut aquest any passat al Triennale de Cremona d’Itàlia i el Violin Society of Amèrica d’Indianàpolis, dos dels concursos de lutiers més importants del món. Han estat reconeguts amb la menció d’honor al seu violí a Itàlia i la medalla d’or a la viola, la medalla de plata per al so del quartet i dos mencions pel so del violí i el violoncel a Amèrica.
Aogu Shimasaki Arakawa, lutier: Vam treballar tres anys creient que aquest projecte tiraria endavant. Quan ens vam presentar en aquests concursos, estàvem en un moment en què no teníem cap reconeixement ni tan sols si podríem subsistir en els pròxims mesos. Va ser un gran canvi per nosaltres rebre aquests guardons i tota la feina que ens han portat.
Cada instrument que creen és diferent de l’anterior i és que tot plegat comença amb l’elecció de la fusta, que fan moltes vegades ells mateixos viatjant al nord d’Itàlia o Romania.