Aigües de Mataró ha donat detalls de com ha abordat i quin ha estat l’abast del ciberatac patit aquest dilluns a la tarda que ha posat les dades personals dels seus abonats. L’empresa municipal s’ha pronunciat a través d’un comunicat. Un dels elements que ha volgut subratllar és que en cap cas, la incidència ha posat en risc les dades de les targetes bancàries dels clients. En canvi, sí que reconeix que l’atac informàtic ha sostret informació delicada com ara les dades personals (nom, cognom, DNI, adreça postal, telèfon o correu electrònic), de les lectures o el número de compte bancari, entre d’altres.
Davant aquesta situació, la companyia ha revelat que han activat “els controls interns necessaris per mitigar la seva afectació”. Entre les accions dutes a terme hi ha l’activació del “protocol de bretxes i fuites de seguretat” i el “pla de contingència” de l’empresa.

D’ara en endavant, tot i que Aigües de Mataró està treballant amb l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya “per restablir els serveis” i ha interposat la corresponent denúncia als Mossos d’Esquadra, els abonats poden patir retards en la facturació o en el tràmit de gestions administratives. Tampoc podran accedir a determinats serveis en línia de manera temporal. En cap cas però, l’incident ha afectat el “servei del subministrament d’aigua ni a la seva qualitat”, afirma la companyia.
Per seguretat, recomanen als seus clients anar amb compte amb missatges que puguin rebre a través del correu electrònic, per SMS, WhatsApp o trucades vinculades amb Aigües de Mataró ja que podrien tractar-se d’un frau. Per qualsevol dubte que es pugui tenir vinculat a aquest atac informàtic, recomanen enviar un correu a l’adreça rgpd@aiguesmataro.cat o trucar al telèfon 937416100.
L’alcalde lloa l’actuació d’Aigües de Mataró després del ciberatac
Sobre l’incident que afecta Aigües de Mataró des de dilluns, s’ha pronunciat David Bote, l’alcalde de la ciutat. Bote ha lloat la reacció que ha tingut la companyia municipal davant un problema que, explica, ja han patit altres institucions com ara l’Hospital Clínic.
David Bote, alcalde de Mataró: S’ha seguit el protocol. En primer lloc, era evitar la propagació de l’atac. A partir d’aquí, començar a treballar en la seva correcció sense descuidar, en paral·lel, la prestació de servei. De l’aigua potable però també els altres serveis de la companyia d’aigües: el servei de clavegueram i el servei de clima a través del TubVerd. Per tant, en paral·lel són aquestes dues feines. Garantir la prestació i qualitat del servei i evitar la propagació de l’atac.
D’altra banda, ha posat en relleu que aquests atacs cada vegada són més freqüents i per això cal treballar una bona defensa. En el cas de l’Ajuntament, per exemple, ha explicat que s’ha adquirit el compromís de teixir com protegir-se davant d’una situació similar.