La pressió veïnal ha fet, en gran part, que el govern municipal es repensi la modificació de la línia 5 del Mataró Bus anunciada a mitjans de setembre. Un canvi de recorregut que es pretenia incloure al nou contracte de licitació del servei, aturat a mitjans de novembre després de detectar-hi un error de 500.000 euros. La intenció era que l’L5 deixés de passar pel centre de la ciutat tot suprimint les parades del carrer Lepant, la plaça de les Teresa i el carrer Isern.
Una idea que va fer que l’Associació de Veïns de Via Europa Nou Parc Central alcés la veu per oposar-s’hi. Deien, i mantenen, que un canvi així els perjudicaria i desconnectaria del centre. S’hi va alinear l’Associació de Veïns del Pati de Can Marchal – Eixample, que demanava que no es toqués un recorregut que funciona des de fa 24 anys i que, de fer-ho, alguns veïns i veïnes quedarien molt allunyats de les noves parades. Per la seva banda, l’Associació de Veïns Mataró Centre s’ho mirava des d’un altre punt de vista: veien en aquesta modificació un primer pas per descongestionar de vehicles la plaça de les Tereses.
Davant l’allau d’opinions, el regidor de Mobilitat, Xesco Gomar, va anunciar un període de prova del nou recorregut. Però dos mesos i mig després les coses s’han capgirat. La línia, de moment, no es toca. Una decisió que apaivaga les discrepàncies veïnals, però no les reivindicacions que fan diferents zones de la ciutat.
Les entitats veïnals reaccionen
Les tres associacions veïnals que van alçar la veu en aquell moment, han reaccionat a l’anunci del govern municipal davant els micròfons de tvmataró. Des de l’AV Via Europa Nou Parc Central el reben amb certa desconfiança i com una pròrroga abans d’aplicar la modificació. En aquest sentit, no entenen que es vulguin destinar diners a canviar una línia que, diuen, ja funciona. També els fa ballar el cap que s’hagin donat versions diverses sobre el motiu pel qual es vol fer aquest canvi de recorregut. D’altra banda, insisteixen que els veïns i veïnes d’aquesta zona de Mataró fan servir la línia 5 per connectar amb el Centre o zones properes, especialment per anar a treballar o a estudiar.
Mónica Reina, presidenta de l’AV Via Europa Nou Parc Central: Ho agafem amb pinces perquè només és una pròrroga d’un any. Amb els veïns del Pati de Can Marchal hem fet un grup de treball i continuarem treballem perquè creiem que no podem abaixar la guàrdia. Durant aquest període hem rebut diverses versions de per què es vol fer la modificació del recorregut i no ho acabem d’entendre. Creiem que hem de continuar lluitant i treballant perquè es mantingui el recorregut actual.
Juntament amb l’AV del Pati de Can Marchal – Eixample han recollit més de mil signatures en contra de la modificació del traçat i han creat un grup de treball per fer seguiment de la qüestió. Des d’aquesta segona associació, que engloba el veïnat que està més a prop de la plaça de les Tereses, celebren la decisió del govern i creuen que, de moment, han aturat el cop. Ara bé, es mostren preocupats pel possible futur desdoblament de l’L5. Recorden que aquesta línia està consolidada en el seu entorn des de fa més de dues dècades i que connecta amb un servei bàsic, l’Hospital de Mataró, de manera ràpida i eficaç.
Glòria Basela, presidenta AV Pati de Can Marchal – Eixample: Ens n’alegrem i també valorem que l’Ajuntament hagi escoltat els veïns. Podríem dir que és un allargament de la situació actual. L’Ajuntament proposa que, de cara al 2026, en funció del pressupost, hi hauria un desdoblament de la línia 5. A nosaltres aquesta proposta ens continua preocupant, perquè creiem que afebliria aquesta línia. Tenir dues línies amb un recorregut molt similar fa que la demanda es divideixi i això li resta eficàcia i eficiència.
Finalment, l’AV Mataró Centre ni celebra ni lamenta la decisió de no tocar, de moment, el recorregut de la línia 5. Asseguren que mai havien fet la petició expressa de moure-la, però que l’opció es va plantejar en una reunió i els va semblar bona idea perquè depenia només de l’Ajuntament i suposava 69 passades menys per la plaça de les Tereses. De fet, el que continuen reivindicant la descongestió del centre.
Jordi Galdon, president AV Mataró Centre: Moure la línia 5 semblava una bona idea en el seu moment, però vista la reacció que hi ha hagut d’alguns veïns i col·lectius que hi estan en contra, crec que el que no hem de fer és enfadar-nos amb els veïns i desvestir un sant per vestir-ne un altre. Si moure-la crea més problemes que avantatges, anem a per els interurbans, que és on està la molèstia. Són autobusos antics, alguns dobles... Per tant, generen més molèsties. La idea és pacificar el centre, és a dir, treure tot el que es pugui. Per això hem proposat a l’Ajuntament limitar o prohibir l’accés pel carrer Montserrat, la plaça de les Tereses, el Torrent i el carrer sant Isidor dels camions de més de 3.500 quilos.