Explorar, captar, pensar i plasmar l’experiència viscuda al diari digital de l’escola. Aquest és el repte que plantegen des de l’IE Àngela Bransuela als seus alumnes de 1r, 2n i 3r de secundària. La iniciativa s’emmarca en el Junior Report, un projecte que pretén fomentar el pensament crític, promoure l’ús de mitjans de comunicació i treballar competències transversals amb els adolescents.
Montse Prats, coordinadora pedagògica de l’IE Àngela Bransuela: Aquest any hem fet una aposta perquè a les hores de català, i en codocència, els alumnes de 1r, 2n i 3r puguin treballar les diferents tipologies textuals relacionades amb el periodisme a l’aula. Aleshores, fem una graduació des de 1r fins a 3r del grau de dificultat, de la tipologia textual, etc.
Al llarg de la secundària, es treballen diversos gèneres periodístics. A primer, per exemple, s’han encarregat d’elaborar una notícia a partir d’una excursió que van fer. Un cop revisada, han hagut de publicar-la a la web del Bransuela Report, la revista digital del centre. A 2n i a 3r, en canvi, descobreixen altres tipologies de textos com ara els d’opinió, la crítica, el reportatge o la crònica.
Víctor, alumne de 1r d’ESO de l’IE Àngela Bransuela: Cada classe ha fet diferents tipus de textos. A mi m’ha tocat l’article. He fet l’article d’una sortida que vam fer a la Draga, un poble neolític.
Immersos en el segon trimestre, i amb l’article enllestit, el repte per aquest nou tram del curs és el de preparar, produir i enregistrar una entrevista. I quina és la diferència entre les que es fan a 1r i les de 3r?
Ona, alumna de 1r d’ESO de l’IE Àngela Bransuela: A primer les preguntes no han d’anar lligades entre elles. A tercer, en canvi, les preguntes han d’anar més lligades. Per exemple, si et diuen que tenen tres germans, tu has de preguntar com es diuen els tres germans.
Triar a qui fer l’entrevista no sempre és senzill. Aquest però, no ha estat el cas de la Daniela. Des d’un començament ha tingut clar que el protagonista de la seva entrevista seria el seu avi matern.
Daniela, alumna de 1r d’ESO de l’IE Àngela Bransuela: Per mi el meu avi és molt important, perquè li han passat diverses coses al llarg de la seva vida i perquè em sembla una persona molt interessant.
La cuina de casa l’avi s’ha convertit en el set de l’entrevista mentre la mare els gravava. L’experiència li ha permès a la Daniela indagar en la història del seu familiar
Daniela, alumna de 1r d’ESO de l’IE Àngela Bransuela: Va ser molt xula i ens va agradar molt. Va ser molt divertit. Vam fer diverses preses perquè ens vam equivocar. Però va anar molt bé.
Tot i la feinada que implica, els alumnes son conscients del munt de beneficis i aprenentatges que s’emportaran aquest curs gràcies a haver participat en el Junior Report.
Carme, alumna de 1r d’ESO de l’IE Àngela Bransuela: Jo crec que podem aprendre maneres d’expressar-nos per explicar alguna cosa que hem fet o maneres de preguntar-li a la gent alguna cosa.
Ona, alumna de 1r d’ESO de l’IE Àngela Bransuela: Jo el que he après és a com fer una entrevista. Si en un futur volgués ser periodista, ja sabria més o menys com fer les entrevistes.
Víctor, alumne de 1r d’ESO de l’IE Àngela Bransuela: He après com van sobreviure al neolític i he après coses que no sabia com per exemple a fer foc. L’article m’ha ajudat a recordar com va ser aquella sortida i com de bé m’ho vaig passar.
Daniela, alumna de 1r d’ESO de l’IE Àngela Bransuela: He après Durant coses. A com fer una entrevista, a com poder penjar-la...
A Mataró, a banda de l’IE Àngela Bransuela, aquest curs també participen al Junior Report 5 centres més. Arreu del Maresme, la xifra s’eleva fins als 16 sumant escoles i instituts.
Recupera la notícia en vídeo, aquí.