logo
profile

societat Mataró

El Govern admet l'infrafinançament dels busos Mataró-Barcelona

L'Executiu confia que podrà trobar diners per ampliar la plantilla de conductors i la flota de vehicles

per Laia Sanmiquel| Compartir


El Departament de Territori reconeix la saturació de la xarxa d’autobusos interurbans en hora punta. Línies com, per exemple, les que enllacen el Maresme amb Barcelona han experimentat en els darrers 4 anys un creixement de viatgers del 17%. Són dades a les quals s’ha referit la directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Susi López, a l’entrevista que s’emetrà de manera íntegra aquest dimecres al vespre, a partir de les 20h, al Mataró al Dia de tvmataró.

 

Susi López, directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat: Som conscients de la problemàtica. A hora punta hi ha una sobredemanda que no és única al Maresme, és a tota Catalunya. Tenim increments a la zona de Barcelona d’un 26%. A Lleida i Girona és del 48%. Hem de pensar que fa uns anys els increments eren del 2-3%.

 

Susi López, directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, analitza els motius que han portat a la saturació de les línies interurbanes d'autobús.
Susi López, directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, analitza els motius que han portat a la saturació de les línies interurbanes d'autobús. / tvmataró

 

Per resoldre aquesta sobredemanda, que genera llargues cues de viatgers a les parades o autobusos plens, López ha detallat que hi ha dos actors que han de moure fitxa. Un d’ells és el Govern i, l’altre, Moventis, l’empresa concessionària del servei.

 

Susi López, directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat: Què estem fent nosaltres i quina esperança donem als viatgers? Estem estudiant de forma urgent quines serien les actuacions que haurien de fer en totes les línies que tenim sobredemanda per intentar trobar una solució i aplicar reforços. Hem de treballar en tres línies. Primer hem de buscar recursos econòmics que això ho solucionarem. Després també hem de trobar solució als problemes que tenen els concessionaris que és trobar el material mòbil i conductors per fer aquests reforços.

 

La línia interurbana e11.1 és l'expedició que més creixement de viatgers ha experimentat en un any al Maresme.
La línia interurbana e11.1 és l'expedició que més creixement de viatgers ha experimentat en un any al Maresme. / tvmataró

 

Aquestes són les mesures que proposa el Departament de Territori per resoldre la situació a curt termini. D’aquesta manera, s’atendrien les reivindicacions procedents dels ajuntaments del territori les quals demanen celeritat davant l’allau de queixes que reben dels usuaris. Un exemple és l’alcaldessa d’Argentona, Montse Capdevila, qui la setmana passada va reclamar al debat organitzat per tvmataró que el Govern no s’esperés a finalitzar la vinculació amb Moventis per millorar el servei.

 

L'increment de passatgers a les línies interurbanes ocasiona llargues cues en hora punta a les parades.
L'increment de passatgers a les línies interurbanes ocasiona llargues cues en hora punta a les parades. / tvmataró

 

Aquest vincle entre la Generalitat i l’empresa concessionària finalitza el 2028. Serà llavors quan sortirà a concurs la licitació per trobar un nou operador. El futur contracte analitzarà qüestions com ara les demandes a mitjà i llarg termini, establirà nous estàndards de qualitat de les línies i fixarà els índexs de descarbonització dels vehicles, entre d’altres aspectes.

 

Aspectes a considerar a la nova licitació del servei interurbà d’autobusos

 

Una de les qüestions que quedarà pendent d’aplicar és la transformació d’algunes línies regulars en expedicions de la xarxa exprés.cat. Susi López explica que si es compta amb els diners suficients, es podria posar en marxa aviat. Si no, s’inclouria a la licitació del 2028.

 

També es posarà sobre la taula la possibilitat de modificar els recorreguts actuals. La directora general de Transports i Mobilitats explica que, aquest canvi de traçat es farà de la mà dels ajuntaments. Amb el de Mataró, obre la porta a estudiar les línies que fan parada a la plaça de les Tereses ja que, subratlla, “el transport del qual té competència la Generalitat és interurbà i no és necessari arribar a un punt neuràlgic dels municipis” sinó traslladar els passatgers fins a un lloc on puguin agafar altres mitjans.

| Compartir

Loading related news...
Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d’acord amb la nostra Política de Cookies.