El Maresme és la tercera comarca amb més sinistralitat a les carreteres de l’àrea de Barcelona. Així es desprèn del balanç de sinistralitat de Trànsit de la Generalitat, que recull que aquest 2024 que acabem de tancar, un total de 8 persones han mort a les vies de la comarca. La xifra representa un increment de la sinistralitat respecte del 2023, quan van morir 6 persones a les carreteres maresmenques. Aquesta, però, no és l’única xifra que empitjora respecte als anys anteriors i és que el nombre de ferits greus també ha repuntat notablement. Aquest any passat, 52 persones han resultat ferides greus en accidents de trànsit al Maresme, 15 més que el 2023. Si ens fixem en els ferits lleus, han estat 680, un total de 134 més que el 2023. Les dades de mortalitat del 2024 només són millors que les del 2019, quan es van registrar al Maresme un total d’11 víctimes mortals a les carreteres. Els anys següents, les xifres havien baixat a 4 el 2021, 6 el 2022 i 6 el 2023. També en clar augment, la xifra de ferits greus, que el 2019 van ser 35 i els anys següents 29, 34 i 37 fins als 52 d’aquest 2024.
Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit: La C32 és una via que la intensitat van augmentant, hi ha més mobilitat i hi ha aquest increment de ferits greus. Les persones que han mort són més o menys aquestes, més o menys unes 5 que es van repetint en els darrers 4 o 5 anys, però els ferits greus sí que creixen. Aquí el que proposem és més control i sobretot més control de vehicles pesants.
De fet, el Servei Català de Trànsit planteja incorporar 6 radars mòbils més per cobrir 150 punts de màxima sinistralitat a les carreteres. Precisament, una de les vies candidates per instal·lar-ne un és la C32.
Per carreteres, la que concentra més accidents mortals a la comarca és la C32, un total de 3. Seguida per la Nacional II, que aquest 2024 ha registrat dues víctimes mortals, recordem, a l’accident a Llavaneres on van perdre la vida el conductor d’un patinet i una moto. Amb un accident cada una, les segueixen la B20, la C31E i la GI600.
A més, una de les 10 carreteres de tota Catalunya on hi ha un risc més elevat de patir un accident és la B-502. En aquesta via, una carretera amb un únic carril per sentit, que connecta Cabrera de Mar i Argentona, entre el 2021 i el 2023 s’hi ha produït 2 accidents anuals de mitjana amb morts o ferits greus.
Dades de les vies urbanes de Mataró
A la ciutat s’han registrat durant aquest 2024 un total de 353 accidents, en aquests hi ha hagut 32 ferits greus i 394 lleus. En tot l’any passat, Mataró no va comptabilitzar cap víctima mortal. Precisament, aquest mes de setembre passat, la ciutat va rebre el reconeixement premi Visión Zero Municipal, que s’atorga a les ciutats espanyoles de més de 100.000 habitants que van tenir zero víctimes mortals en accidents de trànsit durant l’any 2025.