El traspàs de Rodalies de l’Estat a la Generalitat comença a arribar a destí tot i que el trajecte encara haurà de passar per múltiples parades. La consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha comparegut aquest dimarts al migdia per presentar l’acord signat per l’executiu català que insta al govern espanyol a desclassificar de la Xarxa Ferroviària d’Interès General, la RFIG, el trajecte que va des de la Sagrera fins a Maçanet de la línia R1. Aquest és un pas imprescindible per adquirir la titularitat d’aquesta part del servei. Paneque defensa que “des de la proximitat és quan millor podrem gestionar el servei de Rodalies”.
Silvia Paneque, consellera de Territori i portaveu del Govern: És un primer pas important que ve a donar compliment als acords i, sobretot, que té com a objectiu final tenir un sistema de Rodalies no només que contribueixi a la descarbonització de la mobilitat, sinó tenir un sistema de Rodalies que Catalunya necessita i mereix, on els trens surtin puntuals cada dia.
El tram de l’R1 inclòs a l'acord, abasta 73 quilòmetres al llarg de 21 municipis; 8 túnels, 24 passos superiors i més de 500 passos inferiors. També comprèn 12 estacions i 10 abaixadors.
Una vegada el govern català ha mogut fitxa, ara li arriba el torn a l’espanyol. Aquest proper mes de febrer hi ha programades diverses reunions bilaterals entre les dues administracions. Una d’elles ha de posar el focus en les infraestructures. Sílvia Paneque es mostra confiada que aquesta trobada serà “un bon marc per aprovar l’acord” presentat per l’executiu català. Un cop superada aquesta fase, li arribarà el torn al Consell de Ministres, qui també haurà de validar-lo. Tot plegat farà que el canvi de titularitat no sigui un procés ràpid ni senzill però Paneque defensa que es vol tenir garantia jurídica davant un procediment que és la primera vegada que es produirà a tot l’Estat.
Silvia Paneque, consellera de Territori i portaveu del Govern: En aquest horitzó d’aquest primer trimestre aquesta acceptació hauria de quedar aprovada per començar la gestió des de la pròpia Generalitat.
Perquè l’usuari no percebi el canvi de titularitat, des del Govern s’aposta perquè la gestió de la línia R1 continuï a càrrec d’ADIF de manera temporal. Una gestió que no canviarà de mans fins que no es constitueixi l’empresa mixta formada per l’executiu català i espanyol. Les previsions de la Generalitat és que aquesta empresa entri en funcionament abans que acabi aquest 2025.
L’R1, la línia idònia per fer proves
Aquesta no és la primera vegada que la línia R1 exerceix com a laboratori de proves de la xarxa ferroviària. De fet, fa tot just uns dies, el ministre de Transports, Óscar Puente, anunciava que per aquesta mateixa línia es faran circular, en fase de proves, els nous trens de l’empresa Alstom, companyia situada a Santa Perpètua de Mogoda, al Vallès Oriental. Uns nous combois que tindran un 20% més de capacitat que els actuals podent transportar unes 900 persones. Aquests trens, de moment només circularan de nit i sense passatgers per la línia del Maresme. Un cop se superi aquesta fase i es puguin homologar, Alstom fabricarà més de 200 trens d’aquest model per a tot l’Estat.