Perecoll és l’artista de Mataró que més obra té al fons Bassat. La seva relació personal i professional amb el publicista i la seva dona Carmen, ha portat l’artista a tornar a engegar motors.
Perecoll, artista: A setanta anys llargs penses que et jubiles i en aquell moment apareix en Bassat i es torna a engegar l’engranatge. Exposicions a Nova York, per tot Espanya, Bèlgica, ara anirem a exposar a Saragossa... per tot arreu.
Conegut sobretot per tota la seva escultura pública, Perecoll recull aquesta vegada a la Nau Gaudí obres de la seva col·lecció negre sobre negre on a través de la pinzellada aconsegueix representar la llum i treballar el volum, la perspectiva i la profunditat.
Perecoll, artista: Si tanques el llum, no hi ha quadre. Té l’avantatge que si tu et passeges pel quadre, vas veient diferents quadres i tu tries el que s’acosta més al que tu interpretes. La meva formació d’escultor, m’ha portat a fer uns quadres dedicats al món de l’escultura: les meves aquarel·les, les joies de baix relleu,... tot pertany a l’escultura.
De la mateixa generació, però amb art totalment diferent trobem a Ricard Jordà. El seu estil iconogràfic i la seva manera crítica i inconfusible de traslladar missatges a través de la seva obra, Jordà presenta el que per a ell és el llibre ‘El retorn dels Bassat’ de Vicenç Villatoro. Una obra plena de màscares, lletres, creus i símbols.
Ricard Jordà, artista: Mentre estem parlant hi ha 40.000 injustícies al món: els nens a la guerra, les nenes esclaves sexuals,... no ho estem vivint, però sabem que existeix. Jo crec que qualsevol que tingui una activitat creativa alhora té l’obligació moral de ser historiador de la seva època. Per què? Perquè generalment la història l’escriu qui la guanya, i nosaltres som imparcials.
Dins de l’estil figuratiu que engloba les obres que es troben ara a la Nau Gaudí hi ha molts exemples d’inspiració més aviat clàssica. Jordi Prat Pons utilitza les obres ‘Esopo’ i ‘Menipo’ de Velázquez per dialogar amb el paper que incorpora a les seves creacions. Un paper que acaba conformant una obra artística i històrica alhora.
Jordi Prat Pons, artista: És un paper que estava a l’Escalèxtric de Mataró, l’arribada de l’autopista a la ciutat. Sota l’autopista hi havia unes columnes amb molt paper i aquest paper està en aquestes obres. He tancat el cercle. Amb el paper de Mataró he fet unes obres que acaben a la Nau Gaudí de Mataró.
D’entre els 18 artistes que consten en aquesta exposició n’hi ha un de Premià de Mar. És en Didier Lourenço que precisament va morir el 2023, però que va deixar un llegat d’obra molt ampli. Els seus inicis van ser al taller del seu pare fent litografies i va estar en contacte amb artistes catalans de renom com Subirachs o Guinovart. Més endavant va poder viatjar per tot el món amb exposicions individuals i la seva obra es va anar consolidant amb paisatges urbans, mediterranis i escenes quotidianes.
Fins al 21 de setembre, a la Nau Gaudí
Les obres de tots aquests artistes es podran veure de manera gratuïta fins al 21 de setembre a la Nau Gaudí en el marc de la 3a i última exposició de la col·lecció Bassat dedicada al s. XXI. Una mostra molt heterogènia que recull 46 obres d’art figuratives de 18 artistes d’edats, països i tècniques molt diferents. Lluís Bassat està segur que aquesta serà una de les exposicions més exitoses de la col·lecció Bassat.
Lluís Bassat, publicista i col·leccionista: Molta gent es posa al davant d'una obra abstracte i em diuen que no l'entenen. Jo els pregunto si es posen colònia i si l'entenen. Em diuen que sí que se'n posen i no l'entén, però se la posen perquè els agrada. El mateix passa amb les obres d'art. En aquesta exposició, a banda d'agradar, però, també l'entendran. Les persones entenen més la pintura realista que l'abstracte. I no vull dir aquella pintura exacta a la realitat, sinó pintura contemporània, figurativa, que expliqui alguna cosa a través de la interpretació de l'artista.
Núria Poch, Directora Consorci Museu d'Art Contemporani de Mataró: La figuració continua sent un mitjà d'expressió realment interessant i important que posa en evidència a través de l'obra de diversos artistes diferents maneres d'arribar a representar aquesta realitat que ens envolta.
L’acte inaugural celebrat aquest dijous ha comptat amb la participació de l’alcalde de Mataró, David Bote, qui presideix el Consorci que gestiona la col·lecció Bassat a la nau Gaudí. Bote ha valorat positivament aquesta llarga col·laboració pública-privada per continuar exhibint i contribuint a la divulgació educativa de l’art contemporani.