logo
profile

societat Mataró

N-II: Un llarg recorregut de promeses incomplertes

El Maresme fa dècades que espera que es faci realitat l'anunciada pacificació de la carretera amb l'objectiu de convertir l'actual Nacional en una via més cívica i amb menys trànsit

per Lluís Martínez| Compartir


Un dels grans projectes comarcals que ha de veure la llum els anys vinents és la pacificació de l'actual N-II. L'objectiu és convertir la carretera Nacional en un carrer més dels municipis. Una via pensada per als vehicles de motor que en un futur hauria d'estar més integrada a les poblacions costaneres, transformant-se en un eix cívic. Per fer-ho possible, és imprescindible que el volum de trànsit que hi circula disminueixi.

 

L'any 2021, amb l'alliberament dels peatges de la C-32, es va aconseguir que bona part dels vehicles es traslladessin cap a l'autopista, però l'N-II encara suporta un nombre elevat de cotxes. De fet, es calcula que cada dia hi passen entre 20.000 i 25.000.

 

L'autopista C-32, al seu pas per Mataró.
L'autopista C-32, al seu pas per Mataró. / tvmataro

 

Actualment, la Generalitat té en marxa diferents projectes, tots ells en procés de redacció. Ara bé, el que es troba més avançat és el que preveu millorar el tram entre Mataró i Montgat. La novetat més destacada d'aquest pla és la incorporació d'un carril bici continu i segregat al llarg d'aquests 13 quilòmetres i que dels 2 carrils que té la carretera en molts trams, es passi a un de sol per sentit, tot reduint la velocitat màxima permesa. 

 

Unes obres que necessàriament han de venir acompanyades d'actuacions a la C-32. Un projecte, aquest últim, que sembla que està més avançat perquè el Departament de Territori ha iniciat fa només uns dies el procés d’exposició públics dels estudis informatius i d’impacte ambiental per 4 accessos nous entre Alella i Sant Pol, i la millora de dos dels existents.

 

La Generalitat ha anunciat que farà 4 accessos nous i en millorarà dos dels existents a la C-32.
La Generalitat ha anunciat que farà 4 accessos nous i en millorarà dos dels existents a la C-32. / tvmataró

 

Els deures pendents

 

La mobilitat de la comarca ha estat sempre una de les qüestions pendents i, encara, no resoltes. De fet, l'any 2009 l'Estat va cedir a la Generalitat la titularitat de l'N-II al Maresme i es va comprometre a acompanyar el traspàs amb 400 milions d'euros. El Govern català només en va rebre 97 i mai es van invertir al Maresme.

 

Setze anys després, l'actual fesomia de l'N-II no ha canviat gaire. Pocs mesos abans de les eleccions espanyoles del 2023, la Generalitat i l'Estat espanyol van arribar a un acord per intentar desbloquejar la situació. Per sorpresa van aparèixer 384 milions d'euros per a pacificar el trànsit de la Nacional i per millorar les connexions de l'autopista.

 

Una pluja de milions que tant el govern espanyol com el català es van afanyar a anunciar a la comarca a bombo i plateret. L’aleshores ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ho feia a Pineda de Mar; i l'endemà l’ara expresident de la Generalitat, Pere Aragonès, es desplaçava al Masnou per treure’n pit.

 

Escepticisme del territori

 

Uns anuncis que des del territori costen de creure i es veuen amb cert recel després d'anys de promeses incomplertes i retards constants. La transformació de l’N-II no té encara un calendari tancat i oficial perquè tiri endavant i, segons alguns alcaldes de la comarca, en el millor dels casos, no es faria realitat fins al 2027 o 2028. I és que abans de començar a tocar la carretera, cal actuar abans als accessos de l’autopista per evitar que les principals vies de comunicació del Maresme quedin totalment col·lapsades.

| Compartir

Loading related news...
Aquest portal web utilitza cookies per millorar l'experiència de l'usuari. En utilitzar-lo, accepteu totes les cookies d’acord amb la nostra Política de Cookies.