La Generalitat i la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) han acordat crear un grup de treball per desplegar la T-Mobilitat a tot el territori català. A l’actualitat, aquest abonament és vàlid només a la província de Barcelona. Però la idea és que arribi aviat a totes les comarques i que es pugui viatjar amb tren, autobús i metro amb una única targeta digital i amb un sistema que afavoreixi l’ús recurrent del transport públic.
En concret, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i l'FMC, amb l'alcalde mataroní David Bote com a president, han pactat aquest dimarts que treballaran junts per fer arribar la T-Mobilitat a tot el país durant aquesta legislatura. L’objectiu és, segons la Generalitat, que el municipalisme pugui participar en el projecte per millorar-ne la seva implementació, ja que el transport urbà també es beneficiarà de la T-Mobilitat.
Aquest grup de treball haurà d’estudiar el territori, determinar les necessitats i els obstacles i decidir si canvia o no l'actual sistema tarifari. El que no està clar, però, ara per ara, és com serà aquest sistema d’ús recurrent que s’ha anunciat. En el seu moment, es va parlar de canviar el sistema de les zones tarifàries per un de quilometratge, un canvi que afavoriria el Maresme, on funciona la T-Mobilitat des del 2022, però on es paga més o menys en funció del municipi.
La creació d’aquesta mesa de treball és un pas endavant per a entitats com l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, perquè fa anys que es parla d’ampliar l’ús de la T-Mobilitat i de triar un sistema tarifari beneficiós per a tothom. El procés, però, s’ha anat allargant i el que es vol ara és que s’avanci.
Marc Vila, membre de l'associació per la Promoció del Transport Públic (PTP): S’han fet petits passos, com millorar algunes tarifes. Però la gran millora que ha de ser la T-Mobiliat esperem que sigui una realitat aviat. Havia de ser efectiva el 2025 i encara estem esperant. Al Maresme, sempre hem tingut un gran problema amb el sistema tarifari. Per exemple, Mataró és Zona 3 i Vilassar de Mar és Zona 2. Anar de Mataró a Vilassar de Mar és anar a dues zones. Són temes complexos que s’haurien de millorar. Ja fa anys que ens prometen canvis, però es va ajornant. Esperem que aquesta vegada sigui de veritat.
El nou grup de treball de la Generalitat i la Federació de Municipis es constituirà les properes setmanes i es reunirà cada tres mesos. L’ens tindrà com a presidenta la directora de Transports i Mobilitat, Susi López, i comptarà amb la participació de tècnics i representants del Departament i de la federació.