La mobilitat amb autobús ha centrat el debat temàtic que s’ha produït aquest dimarts a la segona hora del Mataró al Dia. Representants polítics, però també d’entitats i agrupacions ciutadanes han tractat durant gairebé una hora cap on ha d’anar el servei d’autobús interurbà del Maresme i, també, l’urbà de Mataró.
Respecte al primer bloc, tant Xesco Gomar, representant suplent de l’Associació Municipal del Transport Urbà, com Montse Capdevila, alcaldessa d’Argentona, han coincidit amb la necessitat de millorar la inversió per part de les administracions supramunicipals en unes línies, les interurbanes, que no han crescut de manera proporcional a l’augment de demanda que hi ha hagut en els darrers anys.
Xesco Gomar, representant suplent de l’Associació Municipal del Transport Urbà: Aquest contracte del bus interurbà acaba el 2028. Això vol dir que estem davant d’una oportunitat perquè el món local refaci les connexions actuals que el bus interurbà té amb Barcelona i altres punts d’interès propers a la ciutat comtal.
Montse Capdevila, alcaldessa d’Argentona: Crec que s’ha de buscar una solució que sí que passa per posar diners al pressupost i per fer la nova licitació, però s’ha de fer ja. Fa molts anys que el servei no està dotat amb els recursos suficients per poder garantir la mobilitat que hem de donar.
A banda, el secretari del comitè de treballadors de l’empresa Casas, Pedro Sánchez, i el portaveu de l’Associació per la Promoció del Transport Públic, Marc Vila, han fet altres propostes de cara a fiscalitzar i millorar el servei de les línies interurbanes.
Pedro Sánchez, conductor d’autobusos i secretari del comitè de treballadors de l’empresa Casas: El problema és que aquestes grans empreses donen un pressupost atractiu però que no és real. Aquí és on l’administració hauria d’intervenir. Hauria de fer vigilància perquè tot això repercuteix a la plantilla de treballadors, a la ciutadania i a la seguretat de tots.
Marc Vila, membre Associació per la Promoció del Transport Públic: El que s’hauria de fer és augmentar el pressupost per poder comprar autobusos articulats. Ara mateix, hi ha molta gent perquè hi ha uns quants autobusos curts i els usuaris no hi caben. Això seria una solució
En paral·lel a aquest debat, també s’ha posat damunt la taula la importància de replantejar els usos de la plaça de les Tereses en matèria de mobilitat. Aquest punt cèntric de la ciutat actua, aparentment, com a estació central d’autobusos i fa temps que veïns de la zona alerten de la perillositat i molèsties que aquest fet ocasiona. Davant la possibilitat de trobat una localització a Mataró on establir una central d’autobusos, el regidor de mobilitat, Xesco Gomar, ha recordat la posició del govern.
Xesco Gomar, regidor de Mobilitat: El govern es nega a confluir tots els nodes de la ciutat en un únic punt. Ens neguem rotundament. Hem de parlar de la creació d’un node central respecte als busos interurbans però els nodes que estan als diferents punts de la ciutat, s’han de conservar. Perquè què farem, que tota la ciutat vagi a un punt a les 8 o 9 del matí a agafar el bus? Crec que seria un caos total.
El tema que ha conclòs el debat ha girat entorn del Mataró Bus. La nova licitació preveu modificacions en el servei, especialment a la línia 5, que no han estat rebudes de la mateixa manera entre les diverses associacions de veïns del municipi. Davant aquesta disparitat d’opinions, Gomar ha defensat la necessitat d’establir un contracte curt, de 5 anys, de l’autobús urbà. Un període en el qual s’han de fixar quines han de ser les properes prioritats del servei tenint en compte, entre altres aspectes, el creixement de la ciutat.